Time flies, but not memories.

5 maart 2017 - Melbourne, Australië

VIJF MAANDEN!! Jawel, VIJF maanden ben ik hier exact vandaag! Niet te doen hoe het vliegt.. Ik herinner me nog dat ik hier aankwam en Bronson me oppikte aan de luchthaven. Hij deed zijn uiterste best om mij zoveel mogelijk van Melbourne te laten zien op de weg naar huis terwijl ik probeerde niet in slaap te vallen van de gigantische jetlag die ik had. En nu voelt het al alsof ik een echte "Melburnian" ben!

In die vijf maanden heb ik echt zoveel moois al meegemaakt en heb ik voor het eerst sinds lang zorgeloos kunnen zijn. Het mooiste is dat ik hier echt een 'thuis' heb. Een thuis met een 2e familie voor mij. In die vijf maanden heb ik wel al wat verschillen gemerkt met Belgie, ik zal er eens een paar opnoemen die me opvallen :D

- Wat me meteen opviel is de vriendelijkheid van de mensen! Wat een opluchting als je van een land zoals België komt.. Iedereen is zo vriendelijk en geïnteresseerd in de mensen. Niemand bekijkt je raar, ook al loop je in vreemde kledij rond, je kan hier zijn wie je wil zijn.

- Dat brengt mij bij nog een verschil: kledij. Vooral hier in Melbourne is het zo, dat mensen zich niet echt opkleden. De kinderen gaan in joggingbroek naar school (tenzij ze uniform hebben) en de vrouwen lopen hier altijd rond in sportkledij. Ook  op zondag doen ze niet echt iets anders aan, het is een dag zoals een andere (de winkels zijn ook allemaal open op zondag) In onze straat is een racecourse waar paardenraces worden gehouden. De mensen die daar naartoe gaan kleden zich dan weer op alsof het Waregem Koerse is (maar dan elke week)

- De Australische keuken is ook niet echt een typische keuken. Ze hebben hier gewoon als specialiteit Barbeque, en dat is het. Melbourne is wel echt een 'foodie' city dus honger zal je nooit lijden. Maar al het eten is hier buitenlands: Chinees, Japans, Grieks, Turks, Italiaans .... Dat is het enige dat ik echt echt mis, de Europese keuken! Wanneer ik terug in Belgie ben zal het eerste dat ik ga eten niet een pak friet zijn maar witloof!! Oh wat mis ik witloof! Ook gewoon eens stoemp met saucissen of een broodje met americain zou er ingeraken, mmm. Ook gehakt kennen ze hier niet zoals wij het kennen. Het gehakt is hier ongekruid en trekt dus eigenlijk op niks. Toen ik vertelde dat wij rauw gehakt eten op een boterham of zelfs een nationaal gerecht hebben met rauw gehakt én rauwe eieren bekeken ze mij nogal raar. Voor de rest hebben ze ook niet echt beleg. Kaas en salami en hesp ed wel, maar geen 'spreads' zoals wij: kip curry, americain, pita pikant,... amai amai ik heb wat in te halen als ik terug ben :) Gelukkig heb je hier een Belgian Beer Cafe zodat ik af en toe eens kan genieten van een Belgisch pintje!

- Dit is er eentje voor de schoonbroer: ze verkopen de huizen hier niet zoals bij ons, alles gebeurt via een openbare veiling in het huis zelf. De dag van de veiling staat er een busje voor het huis waar ze gratis koffie, chocomelk, snoep, ijsjes... uitdelen. Dan kan je naar binnen om het huis te bekijken en op het einde vindt de veiling plaats. De prijzen van de huizen zijn hier ook gigantisch, niet te doen! Voor de prijs van ons huis in Belgie koop je hier misschien een tuinhuis :D (natuurlijk wonen wij hier ook dichtbij de stad, ga je naar the middle of nowhere, kan je wel goedkopere huizen kopen)

- Als je er eens over nadenkt zijn zowat alle feestdagen in Belgie om Christelijke redenen. Dat kennen ze hier niet (Kerstmis en Pasen natuurlijk wel). Nee, hun feestdagen hebben alles te maken met sportevenementen! Heel gek, maar zo is er bijvoorbeeld cup day. De hele staat ligt stil omdat er paardenraces zijn, hoe vreemd!

- Voor de rest is het dagelijkse leven hier zowat hetzelfde :) Het voelt vrij Amerikaans aan (al ken ik Amerikaanse gewoontes enkel uit films & series). Maar enkele voorbeelden: de kaas is hier altijd van die plastieken kaas, tenzij je een fortuin neerlegt voor degelijke kaas. Ook is alles hier groot, je ziet grote wagens, grote gebouwen, gigantische schoppingcentra ed.. Ook de tv lijkt wel heel Amerikaans: om de 2minuten is er een reclameblok van 10 minuten, haha! Er zijn ook dingen waar Belgie nog van kan leren, zoals het vuilnis bv. Iedereen betaalt gewoon jaarlijks een bedrag voor de vuilnisophaling en iedereen heeft containers. Je vuil wordt dus elke week opgehaald, ook al is je container niet vol. Aangezien je toch betaalt, sluikstorten ze hier niet!

Er zijn natuurlijk nog veel verschillen, maar dat zijn er teveel om op te noemen :) Ik vond wel een leuke website waar je 2 landen kan vergelijken en je ziet ook Belgie in Australie, die afbeelding kan ik je niet onthouden, het is best hilarisch om te zien hoe mini Belgie is :) (En waarom verbaast het mij niet dat de grootste alinea diegene over eten is?)

Naast de verschillen tussen Australie en Belgie heeft mijn blogbericht ook nog een ander nut deze keer, mijn reisplannen zijn zo goed als af! Ik heb al mijn 'stops' gepind op de kaart hieronder.

Op 1 augustus ga ik naar Nieuw Zeeland. Toen ik de eerste keer Lord of the rings zag wist ik al dat ik ooit Nieuw Zeeland moest zien! Jammer genoeg is het dan winter in Nieuw Zeeland en is het koud op het zuid eiland (Eigenlijk het mooiste van Nieuw Zealand). Ik ben niet echt voorzien op koud weer (heb wel paar outfits maar niet voldoende). Heb geen zin om allemaal skikleren te kopen en de vluchten zijn ook duurder naar daar. Vandaar dat ik enkel noord eiland doe. Ik ga ooit wel eens terug om het zuiden te doen ;) Ik begin in Wellington en ga dan naar Auckland waar ik een kleine tour ga doen: ik ga onder andere de Hobbit movie set doen en naar de fantastisch mooie glowworm caves.

Na Nieuw Zeeland begin ik aan de Oostkust van Australie van 15 augustus tot 12 september. Ik ga veel te veel doen om hier op te sommen, maar enkele hoogtepunten zullen wel onder andere deze zijn:

- Kajakken tussen de dolfijnen

- Met de jeep Fraser Island doorkruisen

- Zeilen rond de Whitsunday eilanden

- Koalas verzorgen in een koalahospital

- Snorkelen in het Great Barrier Reef

Na de oostkust vlieg ik naar het midden van Australie, waar ik eerst naar Uluru ga (een "platte" berg die prachtig kleurt met zons op- en ondergang.)

Daarna doe ik een kampeer - en trektocht naar 'beneden', helemaal tot in Adelaide. Vanuit Adelaide vlieg ik naar Perth en dan is het al eind september, tijd om naar huis te vliegen. Maar voor ik naar huis ga doe ik nog een tussenstop in Bali voor enkele weken.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit en hopelijk ga ik wat magnifieke foto's kunnen nemen met mijn nieuwe camera! :D
Enkele foto's van mijn dagtrip naar de Grampians kan je hieronder trouwens bewonderen. (Grampians = nationaal park op 3uur van Melbourne)

Nu ga ik jullie laten, tot de volgende!

(PS: de zomer is sinds 1 maart officieel voorbij maar het is nog altijd heel warm!)

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

1. Paulien:
    5 maart 2017
    Nog 228 dagen <3 ik mis je!
  2. Josiane:
    5 maart 2017
    Dag Valerie, Wij kijken er steeds naar uit om je verhalen te lezen. Jij geniet en wij genieten mee van je avontuur in Australië! Dikke kus x
  3. Mama:
    5 maart 2017
    Wij kunnen niet veel meer toevoegen . Geniet ervan schatje en weed voorzichtig X X X