Januari

22 januari 2017 - Melbourne, Australië

GELUKKIG NIEUWJAAR! :D

De volledige 22 dagen die 2017 al telt, zijn alleszins al zalig verlopen, laat ik beginnen bij dag 1, of beter gezegd, dag -1...

Met oudejaar verzamelden we met enkele aupairs bij Sofie, om samen te BBQ'en en daarna de stad in te trekken. We hadden ons geen 'echtere Ozzie' oudejaar kunnen inbeelden: tijdens de BBQ hadden we gezelschap van spinnen. Met 8 meisjes bij elkaar kan je je dus al wat voorstellen! Na de BBQ gingen we naar het stad. Zo lang bleef ik niet want ik moest een vliegtuig halen in de ochtend :D

Om 7uur 's ochtends skypete ik met mijn familie die bij ons thuis samenzat voor oudejaar.

Lang skypeten we niet want ik moest 4 bengels klaarkrijgen om naar de luchthaven te gaan. Gepakt en gezakt vertrokken we dan, klaar voor onze reis. Onze bestemming: Goldcoast. Dat ligt aan de oostkust van Australie, beetje vergelijkbaar met onze Belgische kust. Niet qua klimaat en zee natuurlijk, maar qua toerisme. Voor veel Australische families is de Goldcoast elk jaar hun vakantiebestemming. De familie van Bronson heeft een appartement in Broadbeach, daar gingen we dus op vakantie. Omdat het appartement maar 2 slaapkamers heeft wouden ze het mij niet aandoen bij de kinderen te slapen, dus ik ging naar een hostel. Ze doen vreemd genoeg ook niet aan zomer en winteruur daar, dus om 5uur komt de zon al op. De kinderen worden wakker met de zon, dus je kan je wel inbeelden waarom ze het mij niet wouden aandoen met hen in een kamer te slapen.

Mijn hostel was in Surfers paradise, een echte trekpleister voor backpackers. Het was er ideaal om te ontspannen van de voorbije drukke maanden: strand, zon, zwembad, hangmat.. Ik spendeerde mijn dagen met de familie maar had ook veel vrije tijd, ik las eindelijk nog eens boeken, dat had ik al zolang niet meer gedaan en miste ik echt. Ook ging ik voor een dag naar Wet 'n wild, dat is een waterpretpark. Mijn gezin had het mij cadeau gegeven, echt zalig! Ik ging eindelijk van een waterglijbaan die overkop ging, dat wou ik altijd al eens doen.

Na 10 dagen in Surfers ging ik naar Byron Bay, iedereen zei me dat ik het daar fantastisch zou vinden, en inderdaad, het is daar prachtig! Mooie stranden, gezellige mensen, grote golven.. Voor het eerst zag ik échte surfers. Ik had wel al vaak mensen zien surfen, maar in Byron Bay is het echt zoals je je Australie voorstelt, prachtige stranden met mensen die daar een hele dag komen surfen. 's Avonds loop je er langs de kust en zijn er mensen die muziek spelen, echt prachtig, met de oceaan als achtergrond. Ik bezocht er ook het meest oostelijke punt van Australie: Cape Byron. Ik besloot er naartoe te wandelen, op google maps leek het echt niet ver. Jammer genoeg zegt google maps er ook niet bij hoe steil een wandeling is.. In het snikhete weer was het een hele uitdaging maar ik was blij toen ik er was, wat een uitzicht! Er staat ook een prachtige vuurtoren die veel toeristen trekt. Bij het terugkeren besloot ik via het bos te wandelen, dan had ik tenminste schaduw. Wel wat eng, je hoort constant dieren rondom je, maar je kan ze alleen niet zien. Als je weet dat veel beesten in Australie dodelijk zijn is dat toch best eng. Na mijn serieuze wandeltocht dacht ik een gezellige avond te houden, er was namelijk een openluchtfilm in het hostel. Ik kocht wat eten en drinken voor bij de film en legde me even op bed om te rusten. Dat was voor Harvey, een Brit van op onze kamer, me overtuigde uit te gaan. Hij wou uitgaan en ik MOEST persé mee. We kochten dus wat drank om eerst in het hostel te drinken. Ik kocht Stella, want welk bier kan er aan Belgisch bier tippen? :) We dronken enkele pintjes met de mensen van onze kamer en leerden er ook anderen kennen. Toen was het tijd om uit te gaan, we probeerden binnen te geraken bij een club: Cheeky Monkey's. Dat was buiten de strenge regels van New South Wales gerekend, enkel David, Miles en ik raakten binnen! Voor de deur staat een gast waar ik 5 keer in pas, die scant je pas en al je gegevens komen op zijn computer. Dan wordt er een foto van je gezicht gemaakt en beslist hij of je binnen mag of niet (hij zegt dan: sorry je ziet er dronken uit.) David, Miles en ik waren dus de enige 3 die binnen mochten maar we lieten daarvoor onze avond niet vergallen.

De volgende ochtend was het tijd om terug te keren naar Broadbeach. Met heel kleine oogjes en een houten kop ging ik naar mijn gezin terug. Op de bus realiseerde ik mij hoe hard ik hen gemist had de afgelopen dagen, gek hoe graag je die kapoenen kan zien :)

Na 14 dagen zon, zee, strand en vooral veel plezier keerden we terug naar huis. Het was echt leuk om samen met hen op reis te gaan, het is wel een heel avontuur om met 4 kinderen op een vliegtuig te zitten :D

Aangekomen in Melbourne gingen we recht naar Ilana's zus' huis: Macy was namelijk jarig, ze werd 2. De hele familie kwam samen en na de namiddag gevuld te hebben met taart en een huis vol kinderentertainment gingen we naar huis. Doodop viel ik al snel in slaap. Zondag spendeerde ik met nog een feestje voor Macy (deze keer was het haar groot feest, voor vriendjes). In de namiddag deed ik niet veel, het was te warm en ik relaxte wat thuis. De volgende dag was het namelijk back to reality, dus de rust kon ik nog even gebruiken.

De hele week was ik wat gespannen over 1 ding: TENNIS! Ik wou naar de Australian open en dan vooral om David Goffin aan het werk te zien. 1 ding: ik zou op zaterdag gaan, en ik hoopte dat David dus elke match van de week zou winnen, zodat ik naar zijn wedstrijd kon gaan. Toen hij zijn match op donderdag won, wist ik dat hij zaterdag terug zou spelen, dus ik boekte meteen mijn ticket. David zou pas vanaf 12uur spelen, maar om half tien stond ik al aan te schuiven, ik wou zeker zijn van een plaats! Ik had een ground pass, dat wou zeggen dat ik naar alle 'kleine' wedstrijden kon gaan zien op de courts buiten én in de Hisense arena. De beste spelers spelen in Rod Laver Arena en Margaret Court Arena. Voor zo'n zitje moet je heel wat geld neertellen, en dat had ik er niet voor over! Goffin speelde in de Hisense arena, maar doordat je met een groundpass daar gewoon binnenkan, heb je dus geen vaste zitplaats. Ik ging dus meteen binnen, ook al zou het nog minstens 2uur duren eer hij zou beginnen. Gelukkig was ik niet alleen, ik was er met Paul, een jongen uit Brussel die hier net als ik voor 1 jaar is. We hadden dus genoeg om over te babbelen terwijl we wachten. Voor Goffin was er een speciaal dubbelspel: een legends match met de enige echte John McEnroe! Het was een hilarische wedstrijd, het ging niet om het winnen dus maakten de 4 spelers er een comedyshow van: een 2e bal in het spel gooien, op de knieën spelen.. Na hun showtje was het tijd voor het echte werk: Goffin! Erg leuk om te zien hoeveel Belgen er in de arena zaten, Goffin zei in een interview zelf hoe fijn hij dat vond. Na Goffins zege wou ik Federer aan het werk zien. Een zitje voor zijn match kost dan wel erg veel geld, naar zijn training kan je gewoon gratis gaan kijken! Na even naar zijn training te staan kijken wou ik naar een match buiten gaan kijken. Ik stapte het 1e beste court in en tot mijn verbazing was het Denis Istomin die zou spelen, de nummer 117 die 2 dagen voordien Djokovic naar huis stuurde. De sfeer was geniaal, iedereen wou Istomin zien winnen natuurlijk! Na 3u30 versloeg hij zijn tegenstander en het volk werd compleet wild. Daarna ging ik gauw de laatste set van Nadal nog kijken op groot scherm en dan was het tijd om een pintje te pakken met David, de gast waarmee ik in Byron Bay was. Hij is speciaal naar Australie gekomen voor de Australian Open (hij is van Zwitserland en gaat naar elke match van Federer). Hij zorgde ervoor dat ik binnenkon in de Rod Laver Arena en zo Daria Gavrilova uit Australie Timea Bacsinszky uit Zwitserland kon zien verslaan. Echt zalige dag gehad! Doodop kwam ik om 2uur 's nachts thuis. Ik had in totaal 9uur naar tennis zitten kijken, en daar tel ik dan nog niet eens de matchen bij die ik op het groot scherm heb gezien!

Nu vandaag, zondag, ging ik naar Chadstone om een camera te kopen. Ik wil als ik ga reizen prachtige foto's kunnen nemen, en kocht een compacte maar zeer goeie camera.

Ik zal hem volgende week al kunnen gebruiken, want dan ga ik naar Sydney om Australia day te vieren, ik kijk er al naar uit! Ik heb ook mijn laatste maanden in Australie al gepland,wanneer ik ga rondreizen, maar dat vertel ik volgende keer... ;)

Tot de volgende!

1. Wim Guillemyn:
    23 januari 2017
    Zaaaalig Valerie!
    Je doet ons dromen!☺
  2. Petrus Ingrid:
    23 januari 2017
    Hoe mooi om te lezen , ik kijk eral naar uit voor de volgende blog ! geniet ervan !