Over reizen en vrienden maken.

12 november 2016 - Melbourne, Australië

Hier ben ik weer met een update. Het is nu zaterdag 12 november en ik ben hier ondertussen al meer dan een maand! Echt zot, de tijd vliegt voorbij. Langs een kant is dat positief omdat dat betekent dat ik me amuseer, maar toch, het gaat soms té snel…

In die tijd heb ik al heel wat gedaan, natuurlijk nog niet rondgereisd zoals een echte backpacker, dat is onmogelijk doordat ik bij een gezin werk. Maar doordat ik kost en inwoon heb én betaald word, kan ik veel sparen om te reizen.

Tot nu toe heb ik enkel Melbourne nog maar ontdekt, maar dat neemt al zoveel tijd in beslag dat ik denk ik jaren zou nodig hebben om heel australie te zien :D Ik heb nog steeds niet alles van Melbourne gezien maar het is erg leuk om het stap per stap te ontdekken en niet alles in 3 dagen zoals vele toeristen hier. Mijn eerste keer dat ik wat verder ga weggaan is volgend weekend, dan gaan we met de familie naar hun vakantiehuisje. Het is een beetje te vergelijken zoals de Ardennen bij ons (alleen lopen er in de Ardennen geen Kangoeroe’s in de tuin!) Dat is met de familie en zal vooral een familieweekend worden, maar dat maakt me niet uit, het wordt sowieso plezant!

Het weekend daarop ga ik op roadtrip met 3 andere aupairs: Juli uit Nederland en Sarah en Noémie uit Frankrijk. We gaan de great ocean road doen, echt de max! Het is een weg van 243km die langs de zuidkust van Australie loopt. Dus heel de weg rijd je langs de oceaan, is volgens mij zalig! Ik zou al veel kunnen vertellen over de great ocean road, maar ik hou dat beter voor wanneer ik geweest ben.

Ik zal het eerder hebben over de andere meisjes, want hoe maak je vrienden zo ver weg van huis?

Toen ik mijn gastfamilie had gevonden vertelde Ilana mij dat er een facebookgroep is van aupairs in Melbourne. Ik werd meteen lid natuurlijk. Zeer regelmatig zag ik al statussen passeren van aupairs die vroegen om een koffie te gaan drinken, samen uit te gaan, op reis te gaan.. ik dacht: ik ga sowieso al mensen leren kennen dus als ik aankom! Op een dag postte een zekere Max dat hij in Caulfield woonde en op zoek was naar mensen om mee weg te gaan. Wauw, super, want Caulfield is het dorp waar ik zou wonen! Ik stuurde hem een berichtje en al snel waren we ronduit aan het praten. Nog andere mensen die in de buurt woonden reageerden en we maakten een whatsapp groep met iedereen. Het ging over het vertrek, tips over je valies maken, diegene die er al waren vertelden over Australie en Melbourne.. erg handig allemaal. Toen besloten we een kaart te maken waar iedereen woonde, en wat bleek? Max woonde maar 2 straten van mij! Toen ik dus aankwam in Caulfield had ik al een vriend, ook al had ik hem nog nooit ontmoet. We spraken snel af en gingen bv naar het strand of de cinema. Op de facebookgroep zijn er enkele organisaties die soms reclame maken voor meetings voor aupairs, voor uitstappen.. Ik wou gaan, samen met Esra (ander meisje uit onze whatsapp groep). We gingen en leerden er meisjes uit Canada, Duitsland, Finland… kennen. ’s Avonds zijn we naar de pinguins in St Kilda gaan kijken, echt superleuk om te zien. Ze deden een showtje voor iedereen die hen stond op te wachten. (Jaja, ze hebben hier Pinguins!).

Max was de avond voordien uitgeweest en had heel de dag liggen kateren, maar ’s avonds was hij alweer paraat! De rest ging naar huis omdat ze niet zo dichtbij woonden, maar ik ging uit met Max. Erg handig want hij leerde mij de plekken kennen om uit te gaan.  De dag erna ging ik naar de stad om te gaan eten met enkele meisjes die we op de fb groep hadden leren kennen. We waren met zoveel dat je niet met iedereen aan tafel kan praten. Ik praatte dus vooral met de meisjes waar ik dicht bij zat. Zo kwamen Juli, Noémie, Sarah en ik dus met elkaar in contact en even later waren we de roadtrip naar Great Ocean Road aan het uitstippelen! Binnen 2 weken is het dus zover en heb er echt veel zin in!

Met Esra en Max zijn we ook van plan naar Tasmania te gaan We willen al lang boeken maar het is erg moeilijk om een datum te vinden dat we alle drie kunnen natuurlijk.

In januari ga ik 14 dagen op reis met mijn gezin. Ik ga eigenlijk met hen maar ook alleen.. dat wil zeggen dat zij mijn reis betaald hebben maar dat ik ergens anders slaap (ze wouden het mij niet aandoen dat ik 14 dagen op een kamer moest slapen met de kinderen terwijl het voor mij ook vakantie is). Ik zal 10 dagen in Surfers paradise zitten en dan 3 dagen in Byron bay. Stel het je voor zoals je je Australie inbeeldt: hele dagen zonnen, surfen en kampvuurtjes op het strand! Ik hoef niet te werken maar mag altijd mee met het gezin als ze een uitstap doen. Heb er echt zin in! Ben wel benieuwd of ik de hete zomer hier zal aankunnen… Heb hier al vaak factor 50 gesmeerd :)

Natuurlijk heb ik nog reisplannen, zo wil ik zeker naar Sydney, Cairns (ideaal om te snorkelen aan het grote barriererif), Uluru, Whitsunday Islands, Nieuw Zeeland staat ook op het lijstje en koala’s knuffelen staat op nummer 1! Haha! :D Voor de rest ben ik nog wat aan het rondkijken (wil niet te overhaast alles boeken, heb hier tijd genoeg).

Ook mijn terugreis naar huis zit al in mijn hoofd, niet dat ik al terugwil, integendeel! Maar ik zou graag een tussenstop maken in een land in Azie (een tussenstop moet ik sowieso maken, waarom dan niet daar blijven voor een week?!) Ik ben aan het denken aan Bali, denk dat het daar prachtig moet zijn.

Ik ga ermee stoppen voor vandaag, natuurlijk heb ik ondertussen al veel gedaan (zoals Brighton beach, het strand met de leuk geschilderde huisjes en fastfoodmarkets ed. maar ik zal mijn foto's updaten en bij de foto's de uitleg zetten)

Tot de volgende!

BewarenBewarenBewarenBewaren

1. Patricia Van de Vyver:
    16 december 2016
    Hi Valerie,
    Ik ben door je ouders al een paar keer 'bedankt' voor mijn spontane enthousiaste reactie toen je aankondigde als au pair naar Australië te gaan :-) maar ik zie dat het je precies wel 'goed af gaat'. Het lijkt me in elk geval een fantastisch avontuur... Geniet er maar met volle teugen van en take care !
    Grts, Patricia (van Valère, duikclub Alpha)