Prepare to be an aupair...

24 juni 2017 - Melbourne, Australië

Nog 5 weken en mijn tijd als aupair zit er op. Zou ik nog eens aupair zijn? Nee. Zou ik het allemaal overdoen? Ja.

Begrijp me niet verkeerd met mijn nee, ik bedoel daarmee dat ik niet naar  een nieuw gezin zou willen gaan als aupair. Ik wil graag voor altijd 1 gastfamilie hebben, want zij zijn erg speciaal voor mij! Ik kreeg er een bezorgde mama, adviserende papa en 4 knotsgekke broertjes bij.

Ik kreeg de afgelopen maanden regelmatig vragen over het aupair zijn, blijkbaar heb ik enkele mensen op een idee gebracht. :)

Daarom bij deze, mijn ervaringen op een rijtje.

1. Op zoek naar een gezin

Als je als aupair wil beginnen, moet je al meteen een beslissing maken: wil ik alles zelf uitzoeken of doe ik het via een ‘agency’? Ikzelf koos voor de eerste optie, had geen zin om de prijs van mijn vliegtuigticket nog eens te spenderen aan professionelen waarvan er toch geen garantie is dat je bij hét perfecte gezin uitkomt.

Ik deed het via aupairworld.com, een website waarop je een profiel aanmaakt en zo kan matchen met families. Dat matchen gebeurt op basis van land, of je een rijbewijs hebt, rookt…

Je kan de familie dan een berichtje sturen of omgekeerd. Zo kan je beginnen mailen, chatten, skypen met families. Voor aupairs is dit gratis, gastgezinnen betalen ervoor.

Er zijn ook facebookgroepen of betaalde agencies.

Als je dan eenmaal bent beginnen praten met een of meerdere gezinnen, zijn er enkele zaken waarop je moet letten:

- Wat verwachten zij van jou? Willen zij enkel iemand die de kinderen klaarmaakt voor school en brengt en ophaalt en ben je voor de rest van de dag vrij? Of zorg je de hele dag voor de kinderen?

- Wil jij 1 gezin of meerdere? Misschien wil je wel in een bepaald deel van het land naar een gezin en dan enkele maanden later naar een gezin in een andere staat, alles is mogelijk.

- Wat zijn ze bereid jou te betalen, en wat is inbegrepen? Ik heb bijvoorbeeld vriendinnen die iets meer verdienen maar dan wel zelf moeten instaan voor hun gsm kosten terwijl dat er bij mij inzit. Ook betaalt mijn gastfamilie altijd alles voor mij als we samen weggaan wanneer ik eigenlijk vrij ben.

- Wat zijn je vrije momenten? Ik werk elke weekdag van 7 tot 19uur, waarvan 1 voormiddag vrij. De weekends ben ik altijd vrij en ook feestdagen heb ik vrijaf. Reis ik graag terwijl ik normaal moet werken, dan overleg ik dat met hen en is dat in orde. Ook als ik eens vroeger wil stoppen is dat zeker geen probleem! Ik heb geluk dat ze zo flexibel zijn, maar dat is ook omdat de mama thuis is. Heb je dus gastouders die beiden werken dan is het erg moeilijk om op een vrijdag bijvoorbeeld eens vroeger te stoppen omdat je met vrienden op weekend vertrekt…

- Niet het belangrijkste, maar zelf prefereer ik een gastgezin die nog geen aupair heeft gehad (of toch zo weinig mogelijk). Wanneer de kindjes een aupair gewoon zijn is het vaak moeilijker om een band met hen te krijgen en ik heb zelfs al gehoord van kinderen die zich extreem afkeren tegen hun nieuwe aupair. Natuurlijk is dat niet persoonlijk, de kindjes hechten zich gewoon erg aan iemand en als jij dan de vervangster bent.. Of als ze al veel aupairs gezien hebben ben jij eerder een werkkracht voor hen, niet de grote zus of vriendin.

- Eens je denkt dat je hét gezin gevonden hebt, probeer dan zo zeker mogelijk te zijn dat jullie elkaar verstaan na alles wat jullie hebben afgesproken. (Bijvoorbeeld wees er zeker van dat ze je de weekends vrijaf geven, gaan ze je betalen voor extra babysitten,…)

2. Band met de familie

Je kiest je familie niet zeggen ze.. je gastfamilie kies je wél, maar dat is ook geen garantie dat het goed zal zijn. Alles zal anders zijn: je gewoontes in huis, je manier van opvoeden, de voeding die je gewoon bent, cultuur, …

Mijn gastgezin is Joods. Niet praktiserend, eerder vasthouden aan tradities omwille van hun verleden. Zij hoefden helemaal geen Joodse aupair, maar wel iemand die er respect voor heeft. Dat heb ik heel erg, ik vind het ook heel boeiend om er veel over bij te leren (en ook lekkere nieuwe dingen te eten!). Stel je dus respectvol op tov je gastgezin en geniet van het nieuwe, probeer je niet vast te houden aan je eigen gewoontes, probeer eens een nieuw gerecht of ga eens mee naar de nationale sportwedstrijden.

Zoals jij kan bijleren van hen, kunnen zij dat ook van jou! Vertel gerust over je land van herkomst, je eigen familie, tradities… Bij mij bijvoorbeeld vieren ze geen Kerstmis maar speciaal voor mij hebben ze dat toch een beetje gedaan en kreeg ik zelfs cadeautjes.

Natuurlijk kan je niets forceren, een klik is er of is er niet. Probeer steeds eerlijk te zijn (met hen maar ook met jezelf). Zij hebben een andere manier van opvoeden dan ik, een die ik zelf absoluut niet zal hanteren, maar ik volg hen daarin, want dat is hun keuze. (Voor de nieuwsgierigen, ze hebben het zeer moeilijk om consequent te zijn in regels en straffen, ze dreigen erg vaak met iets maar het wordt nooit uitgevoerd, waar de kinderen natuurlijk van profiteren. Ik ga dus de ouders niet ondermijnen, maar als ik iets uitspreek, weten ze dat ze mij wel moeten gehoorzamen of er zijn consequenties aan verbonden.)

3. Plannen

Buiten het aupair zijn, kan je ook nog naar het land trekken om andere redenen (in mijn geval om te reizen in Australie). Probeer hier op voorhand aan te denken en dat in te plannen. Om eerlijk te zijn ben ik daar beetje te dom in geweest J Ik had eerst gedacht om af en toe eens weekje of 2 weken vrijaf te nemen en dan telkens te reizen binnen Australie. Maar eenmaal hier had ik een duidelijk beeld op de mogelijkheden en besloot ik na het werken enkele maanden te reizen. Oeps, hier zit ik nu met mijn grote valies die vol zit om een jaar bij een gezin te leven (inclusief fotokaders ed. dat je normaal niet bijhebt als je reist). Had ik het op voorhand gepland, was ik zo slim geweest om gewoon een gigantische trekrugzak mee te nemen.

Denk ook aan de centjes die je gaat verdienen, wat wil je daarmee doen? Probeer op voorhand na te denken daarover. Ik wist bijvoorbeeld dat ik zou gaan reizen en ben me daar ook al maanden op aan het voorbereiden. Als aupair is het niet makkelijk want je leert veel mensen kennen en wil natuurlijk alles proberen hier! Probeer dus in te schatten wat je wil en hoeveel geld je ervoor nodig zal hebben. Vergeet ook niet een beetje opzij te zetten voor een ticket terug ;)

4. Administratie

Wat me vaak opvalt is dat mensen vragen naar de administratieve kant van het verhaal. Wel goed nieuws: dat is eigenlijk veel makkelijker dan je denkt. Een visum heb je op 2 minuten en verzekeringen hangen natuurlijk van land tot land af, maar met mijn kaart van het ziekenfonds kreeg ik in Australie een gratis medicare card. Dat is eigenlijk hetzelfde als onze kaarten, daarmee kan je aftrekken van de ‘ziekenkas’ zoals wij dat noemen. Moet je niet dringend bij de dokter zijn, kan je zelfs naar een gratis dokter gaan!

Wil je extra verzekeringen zoals repatriatie dan ga je natuurlijk een extra verzekering aan, die je bij verschillende verzekeraars kan afsluiten.

Voor de rest had ik weinig administratie, ben om een internationaal rijbewijs gegaan dat me €16 gekost heeft maar eigenlijk vragen ze dat hier nooit. Maar je kan maar best zeker zijn :)

5. Eenmaal daar.

Ten eerste: GENIET! Helemaal alleen toekomen in een land waar alles nieuw was, voelde voor mij fantastisch. Ik genoot, en geniet nog steeds, van het ontdekken. Alles is fascinerend, net zoals een kleuter die de wereld leert kennen.

Gelukkig wordt het ons allemaal zo gemakkelijk gemaakt in deze digitale tijden. Wil je de tofste plekjes weten in je gastland/stad? Pinterest en instagram helpen je al een pak vooruit! Wil je toeristische activiteiten doen? Ga zeker via groupon eens kijken voor goedkope aanbiedingen. Zoek je vrienden? Er zijn massa’s facebookgroepen voor reizigers, backpackers en aupairs. En geloof me, je hebt vrienden nodig die ook aupair zijn! Ook al heb je een superleuk gastgezin, je hebt toch vrienden nodig om eens stoom af te laten. Als dat ook aupairs zijn, dan kan je samen lachen om de stoten van je kindjes, maar ook je beklag eens doen als dat nodig is, of om raad vragen.

Vrienden maken is wel niet zo evident natuurlijk, ten eerste zijn dat mensen die je normaal gezien nooit als goede vriend zou hebben, maar hier wel aangezien je in hetzelfde schuitje zit. Als je vrienden reizigers/aupairs zijn, dan komt er een moment dat je afscheid moet nemen. En soms zijn dat meerdere momenten.. Het doet pijn, maar ik heb hier enkele vriendinnen aan overgehouden waarmee ik nu al reunie plannen heb!

Niet iedereen maakt vaste vrienden, ik leerde vaak mensen kennen waarmee ik eens uitging, een dagtrip deed,… maar meer niet. Sommigen stuur je eens een whatsappje maar voor de rest had ik toch vooral een vast groepje vriendinnen. Niet iedereen heeft dat geluk maar dat wil niet zeggen dat het aan jou ligt, het is gewoon niet evident in een vreemd land waar iedereen komt en gaat!

Voor de rest: geniet van alles! Van de kindjes, je nieuwe thuis,de gastfamilie die altijd in je hart zal zitten, de cultuur, natuur,…

Ohja, en tips voor heimwee heb ik niet, ik heb niet echt heimwee. Ik mis enkel ons eten (ik zou bijna een moord begaan om witloof te eten of nog eens deftig gehakt). Blancheke mijn kat, die wordt ook gemist. En mijn kleine nichtjes en neefje niet zien opgroeien is ook een gemis, maar ik zie ze gauw terug!

Sorry voor de lange post, maar aupair worden beslis je ook niet op 1, 2, 3. Als het je interesseert, zeker doen! Het is een unieke kans en helemaal niet zo ver van je bed als je zelf denkt. Leef je droom! Stel gerust meer vragen als je die hebt.

Koude wintergroetjes. (Jaja koud, in Australie! Al valt een winter van 15 graden wel mee..)

Valerie

1. Josiane:
    24 juni 2017
    Valerie geen probleem voor teveel aan bagage. Hebben ons remorque aan de wagen gehangen en komen alles ophalen. Zal ongeveer een 2 tal maand duren eer we daar zijn . Tot dan x
  2. Wim Guillemyn:
    24 juni 2017
    Mooie verhalen Valère! Je doet me mee genieten :).
  3. Koen Schellinck:
    26 juni 2017
    Kan je het teveel aan gerief niet gewoon bij je gastgezin laten, een rugzak kopen, rondtrekken en dan voor je terugvlucht (vanuit Melbourne dan weliswaar) je koffer terug gaan ophalen? Lijkt me praktisch het beste...Groetjes, Skoen