Het paradijs, of toch niet?

18 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

Mijn laatste stop van mijn avontuur zit er op: 16 dagen Bali. Is het hier paradijselijk? Ja! Prachtige tempels, bergen, vulkanen, oceanen, dieren.. Maar daar wil ik het deze keer niet over hebben. Wanneer je van plan bent om op reis te gaan naar ‘het paradijs’, zoals Bali en info begint op te zoeken zie je altijd fantastische beelden: rijstvelden, blauwe hemel, palmbomen, zon, zee, strand.. Maar nooit zie je de schrijnende waarheid: afval, afval overal.

Mijn blog is bedoeld voor familie en vrienden, mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik afgelopen jaar meemaakte. De intentie om een blog te schrijven voor vreemden heb ik nooit gehad, daar heb ik ook de schrijfvaardigheden niet voor. Mijn post zal dus niet veel mensen bereiken maar ik wou dit toch even kwijt.

In Australië voelde ik me soms zo klein in de wereld, wanneer ik aan het kajakken was naast een dolfijn, of wanneer een schildpad gezellig met ons mee kwam zwemmen. Klein, omdat de wereld zo machtig mooi is, na het zien van het fantastisch mooie Australië heeft dat echt wel mijn ogen geopend. Maar dan ga je ’s avonds met vrienden naar het strand voor een gezellig avond vol hapjes, drank en muziek. En dan vertrek je en zie je dat sommigen hun afval niet opruimen.. Gelukkig was ik nooit de enige die bezorgd was om al die vervuiling en samen met anderen zorgde ik er altijd voor dat het strand proper achterbleef. Nu, eerlijk, Australië is vrij proper, in mijn ogen veel properder dan België. Ik schreef er eerder al over dat het opmerkelijk is dat ik er amper sluikstorten zag.

Maar nu zit ik in Bali..

Voor mijn peter zijn verjaardag maakte ik een korte video, ik had een machtig mooi uitzicht en wou hem dat ook tonen. Met mijn gsm in selfiemodus begon ik hem te feliciteren en draaide ik uiteindelijk mijn scherm om hem te laten meegenieten van het prachtige uitzicht.  Nadat ik klaar was bekeek ik de video. Amai ik was gegeneerd.. Ik hoorde mezelf zeggen: kijk eens hoe mooi het hier is! Op mijn beeld zag je inderdaad hoe prachtig het was, het uitzicht was magnifiek. Maar mijn camera toonde ook plots al het afval dat voor mijn voeten lag.. Ik schaamde me er zelfs een beetje voor en nam de video op voor een 2e maal, deze keer zonder afval in beeld…

De dag erop ging ik het water op, dolfijnen spotten. Prachtige beesten, ze deden zelfs enkele prachtige stunts om aandacht te trekken. Spijtig genoeg ging mijn aandacht, en ook die van mijn medereizigers, vaak ook naar al het afval in de zee. Plastiek zakjes, mandjes, flessen, bekertjes.. we hebben het allemaal zien voorbijdrijven. Op een bepaald moment zei ik zelfs tegen onze kapitein: he wat drijft daar? Lijkt wel een kajak ofzo die verdwaald is. Hij zei doodleuk: oh nee, is gewoon een groot stuk plastiek, waarna hij zijn sigaretje verder oprookte en het water in gooide. Mijn medepassagiers waren net als ik niet blij met wat we zagen, en vertelden het ook aan de kapitein. Hoe kan je elke dag deze prachtige dieren laten zien aan je klanten en dan hun habitat vervuilen?! Gedegouteerd was ik.

Waarom schrijf ik dit nu? Nee, ik ben geen engeltje, zeker niet, ik gebruik ook nog te vaak plastic. Maar als je dit leest, denk dan eens extra na over wat je zelf kan doen om onze wereld een beetje properder achter te laten. Dat moet niet veel zijn, al wijs je gewoon je vrienden erop dat dat blikje in de vuilnisbak (pmd!) wordt gedaan en niet hoort achter te blijven na een avondje in het park. Of maak mensen bewust geen ballonnen meer te laten vliegen tijdens dopen, trouwfeesten, geboortes... Nee, ik ben niet plots veranderd in een milieuactiviste, maar ik ben me nu nog meer bewust van deze problematiek en hoop dat ieder die dit leest, toch eens nadenkt en probeert zelf er iets aan te doen.

Zonnige groetjes vanuit (het soms paradijselijke) Bali!

See you in Belgium!

(Ps: no worries, ik heb een zalige tijd in Bali gehad :D )

1. Sarah:
    18 oktober 2017
    Dat ze Bali als paradijs afschilderen zal voor het grootste deel financiële redenen hebben. Toeristen brengen geld in het laatje! Jammer voor de natuur...jammer voor de wereldbol... Geniet nog van je schitterende reis!
  2. Erwin vermeire:
    20 oktober 2017
    Denk dat buiten de Westerse wereld niet veel propere natuur meer over is ...